Jim Collins' idee over hoe organisaties van "Good to Great" kunnen transformeren, gaat in de kern over het geheim achter bedrijven die niet alleen nu goed presteren, maar ook blijvend succesvol kunnen zijn. De kern van deze theorie is de overgang van goed presteren naar uitblinken door een combinatie van leiderschap, vastberadenheid en een scherpe focus op wat echt belangrijk is. Echt belangrijk voor jou als leider, voor je medewerkers én voor jouw klanten. En laat dit laatste onderdeel nou juist in versneld tempo veranderen.
In een wereld die steeds meer draait om ESG (Environmental, Social, and Governance), is de benadering van Jim Collins relevanter dan ooit. Persoonlijk leiderschap gebaseerd op de "Golden Circle" van Simon Sinek: WHY, HOW en WHAT kunnen leiden tot een toekomstbestendig model. Maar hoe pak je dit aan? In onderstaande 5 stappen kan elke organisatie zichzelf opnieuw uitvinden en focus aanbrengen op datgene dat de organisatie verbindt, zowel intern met het team als extern met leveranciers, klanten en financiers.
Stap 1: Ontdek jouw WHY (Waarom)
Het begint met diepgaand zelfonderzoek naar jouw eigen drijfveren. Waarom geloof jij in ESG (als dit het geval is)? Wat drijft jou om bij te dragen aan een betere wereld? Dit is je innerlijke motivatie, je passie en het vormt de drijvende kracht achter alles wat volgt.
Stap 2: Creëer Bewustzijn (Hoe)
Nu je jouw WHY kent, is het tijd om anderen bewust te maken. Communiceer je passie en visie binnen je organisatie. Het 'hoe' gaat over het praktisch toepassen van je overtuigingen en het creëren van een cultuur van betrokkenheid. Oftewel, zorg ervoor dat je de mensen om je heen 'op de kar krijgt'.
Stap 3: Integreer ESG in Bedrijfsstrategie (Wat)
Met je WHY en HOW duidelijk, integreer je ESG in je bedrijfsstrategie. Hier draait het om het 'wat': welke concrete stappen en acties ga je ondernemen om ESG te verankeren in je bedrijfsdoelen en processen?
Stap 4: Meet en Rapporteer Impact
Om voortgang te boeken, moet je kunnen meten. Stel meetbare doelen en evalueer je ESG-impact. Rapporteer deze resultaten transparant aan alle belanghebbenden. En doe dit elk jaar met een ESG impact report en tussentijds met inspirerende concrete voorbeelden. Echte verhalen van echte mensen.
Stap 5: Betrek Iedereen
Deel jouw passie en visie met je team en moedig hen aan om actief deel te nemen aan ESG-initiatieven. Of soms beter: moedig ze aan om met eigen ESG-initiatieven te komen. Dit creëert een gemeenschappelijk doel en een krachtige hefboom voor verandering.
Dus, hoe pak jij dit aan en zorg jij ervoor dat iedereen aan boord stapt? De toekomst van je bedrijf en onze planeet hangt af van de acties die we vandaag ondernemen. Laten we samen streven naar positieve impact op zowel mens als milieu door ESG de kern van onze strategie te maken.
Welke stap zet jij als eerste?
Comments