ESG? Juist nu. Niet later.
- Alexander Heijkamp
- 2 aug
- 3 minuten om te lezen
Laten we eerlijk zijn: het klimaat in ESG-land is wat onstuimiger geworden. Letterlijk Ć©n figuurlijk. Europese regels worden uitgesteld, de politiek werkt ook even niet mee en op sommige plekken lijkt duurzaamheid ineens iets wat je āwel even kan parkerenā. Maar ondertussen draaien de risicoās gewoon door. Klimaatextremen, ketenproblemen, investeerders (en banken) die transparantie willen. Hier is namelijk helemaal niets op pauze gezet. Dus in plaats van af te wachten, is dit juist hĆ©t moment om met ESG aan de slag te gaan. Niet als iets āextraāsā, maar als een slimme manier om beter te ondernemen.
šÆĀ ESG = gezond verstand voor je business
We hoeven het niet groter te maken dan het is: ESG gaat over vier simpele dingen die Ʃlke organisatie snapt:
Risicoās beperkenĀ ā van regelgeving tot reputatieschade.
Veerkracht bouwenĀ ā zodat je niet omvalt bij de eerste verstoring.
Vertrouwen verdienenĀ ā klanten, partners en talenten kijken mee.
Waarde creĆ«renĀ ā betere data = betere beslissingen = meer rendement.
Het mooie? Je hoeft er geen duurzaamheidsgoeroe voor te zijn. Je hoeft alleen te leren hoe je het koppelt aan wat je collegaās belangrijk vinden. Oftewel, over ESG praten op een manier dat iedereen je snapt! Maar hoe doe je dat dan? Want iedereen in jouw organisatie hebben andere belangen. En juist daarom is stijlflexibiliteit een vereiste voor elke ESG-professional!
š§©Ā ESG is maatwerk ā zo praat je erover met je collega's
Niet iedereen raakt enthousiast van termen als ādubbele materialiteitā of āklimaatstrategieā. Gelukkig hoeft dat ook niet. Hier is hoe je het relevant maakt per team:
š°Ā Finance & CFOās
Zij willen grip op kosten en risicoās. Dus zeg bijvoorbeeld:
āHoe eerder we de regels snappen, hoe minder dure verrassingen achteraf.ā
āBetere ESG-data = betere toegang tot kapitaal.ā
āInvesteerders vragen er toch al om.ā
šĀ CEOās & Bestuur
Zij denken in koers en reputatie. Dus zeg bijvoorbeeld:
āDuurzaamheid is geen nice-to-have, het is onze license to operate.ā
āDit laat zien dat we betrouwbaar en toekomstgericht zijn.ā
āVeerkracht is hĆ©t concurrentievoordeel.ā
š¦Ā Commercie, Sales & Inkoop
Hier draait het om klanten en ketens. Dus zeg bijvoorbeeld:
āWe krijgen nu al ESG-vragen in aanbestedingen.ā
āAls wij dit goed neerzetten, winnen we deals.ā
āKlanten willen een partner die laat zien waar āie voor staat.ā
š¼Ā HR & Interne teams
Hier gaat het over cultuur en betrokkenheid. Dus zeg bijvoorbeeld:
āSterke waarden trekken sterke mensen aan.ā
āDuurzaamheid maakt onze werkcultuur aantrekkelijker.ā
āESG helpt ons om talent te houden Ć©n te inspireren.ā
š ļøĀ Een manier om ESG levend te houden in je organisatie
Een strategiedocument in de la leggen heeft nog nooit gewerkt en dus nu ook niet! Wil je dat ESG gaat leven in jouw organisatie, zorg er dan voor dat ESG onderdeel wordt van de dagelijkse praktijk:
Laat het zien, niet alleen metenĀ ā Dus vertel verhalen (storytelling, superkrachtig!). Over hoe een andere leverancier meer transparantie bracht, of hoe een maatregel Ć©cht geld bespaarde.
Houd ESG klein en praktischĀ ā Gewoon elke maand 5 minuten in het MT. Liever klein en vaak dan ƩƩn keer per jaar een dikke presentatie.
Zoek medestandersĀ ā Bouw bruggen met finance, legal, operations. Betrek ze actief.
Verhoog bestuurlijke ESG-fitheidĀ ā Geef het bestuur ƩƩn A4ātje of een mini-workshop. Maak ESG tastbaar voor besluitvorming.
Gebruik slimme KPIāsĀ ā Denk aan minder uitval, lagere kosten, meer grip op leveringen ā niet alleen COā. Zorg er wel voor dat iedereen diue KPI's ook echt begrijpt. En KPI gehaald? Vergeet dat dan niet te vieren!
Gebruik oneliners als vliegwielĀ ā "ESG voorkomt verrassingen en opent deuren naar kapitaal.", "Met ESG win je vertrouwen Ć©n deals.", "ESG trekt talent aan en houdt het vast."
Koppel het aan belonenĀ ā Als ESG geen rol speelt in doelen en beoordelingen, verwatert het vanzelf.
š”Ā Heb je er nu even geen energie meer voor? Dat snap ik ook nog wel.
Voelt het alsof je alleen aan het trekken bent? Je bent niet de enige. De spotlights zijn wat gedimd. ESG voelt soms eerder als verdedigingswerk dan als vooruitgang. Maar weet: de fundamentele noodzaak is er nog steeds. De klimaatcrisis wacht niet. De ketens blijven kwetsbaar. De verwachtingen blijven bestaan.
Wat nu telt, is doorgaan. Niet met bombarie, maar met overtuiging. Hou vol en weet dat ESG geen modewoord is, het is een nieuwe manier van kijken naar waarde, leiderschap en samenwerking. En jij speelt daar een rol in. Hoe tof is dat?
š¤Ā Hulp nodig?
Of je nu worstelt met draagvlak, richting of gewoon even nieuwe inspiratie zoekt ā je hoeft het niet alleen te doen. Bij ESG-Consultancy en ESG-training helpen we. organisaties om ESG praktisch, strategisch Ć©n werkbaar te maken. Met advies, training of gewoon een goed gesprek.
Zullen we samen de eerste stappen zetten? Wij kijken er naar uit....
Comments