top of page

Hoe maak ik een
CSRD stappenplan?

Het voorbereiden van een organisatie op de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en het ontwikkelen van een bijgewerkte ESG-strategie die aansluit bij de impact van de organisatie op ESG-onderwerpen kan een uitgebreid proces zijn. Hier is een 5-stappenplan om dit te bereiken:

​

Stap 1:

Wie zijn jouw stakeholders?

Denk hierbij aan zowel de primaire, secundaire als de stille stakeholders.

​​

Stap 2:

Bepalen van de waardeketen van de organisatie. Waar wordt welke waarde gecreëerd en welke waardeketenpartners zijn hierbij essentieel. Zorg ook voor een benchmarking en een overzicht van best practices

in jouw sector.

​

Stap 3:

ESG Longlist opstellen

De ESG projectgroep denkt alvast na over zoveel mogelijk ESG onderwerpen die van toepassing kunnen zijn op jouw organisatie. Divergeer zoveel mogelijk in deze fase, probeer zoveel mogelijk potentieele onderwerpeen te bedenken. 

​

Stap 4:

Stakeholderbevraging door middel van een online CSRD survey

Bevraag jouw meest belangrijke stakeholders naar de mening over jouw impact op ESG onderwerpen en tegelijkertijd ook de impact van deze ESG onderwerpen op jouw organisatie. Dit wordt ook wel de INSIDE OUT en OUTSIDE IN benadering genoemd. De CSRD survey voer je uit op ESRS niveau, zodat de survey begrijpelijk blijft. Let op: altijd ruimte inbouwen voor extra onderwerpen of suggesties vanuit jouw stakeholders. 

​

Stap 5: 

Verdiepende interviews om inzichten uit de CSRD survey beter te begrijpen

Organiseer 1 op 1 interviews met verschillende belangrijke stakeholders (stap 1), ga in gesprek over de inzichten die de CSRD survey heeft gegeven en probeer het allemaal wat concreter te maken. Dit helpt je om straks je ESG strategie zo concreet mogelijk te maken, zodat iedereen straks ook echt begrijpt wat je bedoelt.

​​

Stap 6: IRO analyse

Nu de ESG onderwerpen helder lijken te zijn, onderwerp je de ESG shortlist aan een zogeheten IRO analyse. IRO staat voor Impact, Riscio en Opportuniteiten. Oftewel, je bepaalt per ESG onderwerp in welke mate de organisatie impact heeft op het specifieke ESG onderwerp (INSIDE OUT). Tegelijkertijd ga je na welke (potentiële) financiële risico's of opportuniteiten (kansen) het specifieke ESG onderwerp voor de organisatie kan hebben (OUTSIDE IN). Door middel van een voorgeschreven weging, wordt kraakhelder welke ESG onderwerpen écht van belang zijn, ook wel materieel zijn genoemd.

 

Stap 7: Dubbele Materialiteitsmatrix maken

Definieer de 'INSIDE OUT en OUTSIDE IN' impact volgens de stappen en weging in stap 6 en plot deze in de dubbele materialiteitsmatrix. De horizontale as laat de OUTSIDE In impact zien en de verticale as de INSIDE OUT. â€‹

​

Stap 8: Data gap analyse

Nu je weet welke ESG onderwerpen voor jouw organisatie van belang zijn, weet je ook waar je de komende jaren over moet gaan rapporteren. Onderzoek of je al voldoende data hebt over deze ESG onderwerpen. Denk hierbij niet alleen aan de beschikbaarheid van deze data, maar vooral ook aan de betrouwbaarheid van de data.  

​

Stap 9: Vernieuwde ESG strategie ontwikkelen

De inzichten uit stap 1 t/m 8 vormen de basis voor jouw vernieuwde ESG strategie. Omdat niet iedereen thuis is in de ESG termen, moet je ervoor zorgen dat er een begrijpbare én inspirerende strategie op papier komt te staan. Gebruik duidelijke en simpele woorden, wees helder over wat je wanneer bereikt wil hebben. En als slagroom op het toetje: overweeg een koppeling met de Sustainable Development Goals (SDG's), zodat jouw ESG strategie door iedereen herkend wordt. ​​

​

Stap 9: Implementatie 

Implementeer de vernieuwde ESG-strategie en zorg ervoor dat je continu (kleine) stappen blijft zetten en vier successen met het hele team. Hier begint het 'change-programma' voor jouw organisatie en komt het neer op doorzettingskracht en krachtig leiderschap!

​

Stap 10: Rapporteren

Rapporteer transparant over wat goed gaat en wat beter kan. Beperk je niet to  slechts één keer per jaar met een ESG Impact Rapport, maar communiceer en rapporteer het hele jaar door. Dit houdt jouw organisatie betrokken en helpt je om tijdig bij te sturen en voldoende successen te kunnen blijven vieren. 

​

Veel plezier met deze manier van werken! 

bottom of page